Je to něco jako modrý mauritius mezi tanky, říká ředitel vojenského muzea v Lešanech o legendárním předválečném skvostu československé armády.
Nebýt toho tanku, možná by historie 2. světové války vypadala jinak. Patřil totiž k nejlepším strojům své doby a když začaly útoky na Polsko a později i na Francii, tvořil nemalou část německých tankových sil, které později prorazily až k Leningradu.
Dochovalo se jich ale už jen pár exemplářů. A právě jeden z těchto unikátů v Novém Jičíně rekonstruují. "Je to nádherná práce, s něčím takovým se člověk hned tak nesetká," libuje si Ota Horák, který na opravách tanku pracuje.
Tank LT 35Československý lehký tank vyvinutý firmou Škoda v polovině třicátých let 20. století. Na jeho sériové výrobě se od roku 1935 podílela i pražská továrna ČKD. Po obsazení Československa byla značná část tanků převzata německou armádou. Zdroj: wikipedie |
"Ten tank je krásná práce. Když jsme jej rozebírali, tak jsme nevěřili vlastním očím. Všechny šrouby byly dotaženy tak, že jejich drážky byly rovnoběžně, pancíře měly zkosené náběhy, aby do sebe lépe dosedaly. Ten tank je prostě oslava zlatých českých rukou, důkaz o nesmírné vyspělosti našeho předválečného průmyslu," dodal Horák.
On a jeho kolegové chodí do VOP hlavně kvůli LT 35, jsou už totiž v důchodu. "Říkají nám tady LDN - léčebna dlouhodobě nemocných. Tank totiž opravujeme hlavně my, důchodci, mladí by to už ani neuměli," směje se Horák.
"Ale my je k sobě přibíráme, abychom je to naučili," dodává s nadějí, že se znalost starých výrobních postupů hned tak neztratí.
"Ti chlapi znají fabriku, ví, kde co mohou najít, kdo jim co může zařídit," pochvaluje si pomoc bývalých kolegů šéf firemního marketingu Jan Milas.
Samotný tank, ve srovnání s moderními kolosy spíše jen drobeček, je v současnosti umístěn ve dvou halách novojičínské opravny. Věž tanku už je totiž zrekonstruovaná a čeká na nasazení v jiné hale, než kde Ota Horák a jeho kolegové opravují podvozek.
"Všechno, co není ze železa, se prakticky dělá znovu. Už máme hotový podvozek, dělalo se na něm například nové pogumování kol. To sehnali naši kluci hodně levně, jedno kolo vyšlo na 300 korun, ale forma stála 30 tisíc," přibližuje zkušený opravář se smíchem peripetie při opravách historického unikátu.
"Strávili jsme na tom dohromady zhruba tisíc hodin, do dvou tří týdnů bychom měli být hotovi. Vybaví se vnitřek tanku, nasadí se věž a natře se původní maskovací barvou tak, aby tank přesně odpovídal stavu, v jakém se nacházel v roce 1938, tedy v době, kdy ještě patřil československé armádě," podotkl opravář.
"Barvy budou úplně přesné, slyšel jsem, že kluci z Lešan jeli na Slovensko, kde seškrabávali ze starého pancéřového vlaku původní barvy, aby si mohli zjistit jejich přesné složení," řekl Horák s tím, že po rekonstrukci by měl tank putovat do vojenského muzea v Lešanech na Benešovsku, kde dostane i původní motor a bude plně provozuschopný.